Update tyfoon Haiyan - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu Update tyfoon Haiyan - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu

Update tyfoon Haiyan

Door: Martijn en Jeanitha

Blijf op de hoogte en volg Jeanitha

09 November 2013 | Vietnam, Hoi An

Gezien alle berichten over de tyfoon Haiyan die huis houdt op de Fillipijnen leek het ons beter om jullie even te updaten over de situatie hier. Tenslotte hangt de tyfoon op dit moment boven de Chinese Zee en is hij onderweg naar Vietnam.

Tot nu toe merken we er nog niets van en is alles nog redelijk rustig. Echter, we zitten wel in het gebied waar de storm in zal slaan/land zal treffen. Ondanks dat men hier wel stormen gewend zijn (de storm bij jullie van twee weken geleden was een staartje van een storm die hier gewoed heeft) treffen ze al de nodige voorbereidingen.

Zo wordt het een en ander verzwaard en komen de vissers in de homestay overnachten. Zo zie je maar weer, iedereen helpt elkaar hier gewoon. Niemand is echt bang, maar je ziet toch wel wat ongeruste bekkies voorbij komen. Tenslotte is deze storm geen kattenpis!

Het is de bedoeling dat we morgenochtend om 6 uur naar Nha Trang vliegen wat zo'n 1.000 km zuidelijker ligt. Maar ook dat ligt nog in het gebied van de storm, zei Linh net. Ze denkt dat onze vlucht gecancelled zal worden. Zelf heb ik (Jeanitha) ook een voorgevoel. Veiligheid boven alles en vliegen met een storm op je hielen lijkt me geen succes. Ze zeggen dat ie van zondag- op maandagnacht land gaat raken.

Kortom, we kunnen nu niets anders doen dan afwachten. Het is allemaal best spannend maar we zijn hier in goede handen. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat Vietnam Airlines ons echt niet laat vliegen als het gevaarlijk is.

We houden jullie op de hoogte!

Martijn en Jeanitha

• 09 November 2013 - 07:41

Daphne:

Jeetje, das zeker spannend! Ik heb zelf orkaan George (? geloof ik) meegemaakt een aantal jaren terug tijdens een vakantie op de Dominicaanse Republiek! Je weet niet wat je meemaakt....
    Gevolgen voor de toeristen waren slechts een leeg zwembad en omgewaaide bomen. Ook was het vliegveld dicht waardoor we niet naar huis konden. Communicatie met Nederland ofwel thuisfront was ook niet mogelijk. Lastig, maar verder niets.
    Voor de plaatselijke (arme) bevolking was het leed niet te overzien......
    Succes! Dit wordt een vakantie om nooit te vergeten!
    Liefs,
    Daphne

• 09 November 2013 - 15:25

Mirjam:

Lieverds pas op jullie zelf! X

• 09 November 2013 - 19:39

Lisette En Ron:

Doe rustig aan en luister naar de locals, zij weten wat je moet doen.

• 09 November 2013 - 20:21

Fred:

Halloa, ik ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben. Wel jammer dat precies nu die orkaan onderweg is.
    Ik hoop dat alles goed verloopt en jullie volgens planning gewoon weg kunnen.

Heel veel plezier en doe en wees voorzichtig.