We love Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu We love Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu

We love Vietnam!

Door: Martijn en Jeanitha

Blijf op de hoogte en volg Jeanitha

02 November 2013 | Vietnam, Hanoi

Daar zijn we weer..... Gelukkig lukte het ons de volgende dag wel om in Vietnam te komen. Ergens was ik (Jeanitha) toch nog wel een beetje zenuwachtig vanwege dat visa gedoe van de dag ervoor. Zag zwaarbewaakte douane beambtes met grote geweren voor me die ons uitermate streng zouden controleren, maar niets was minder waar. Alles verliep heel soepel en binnen de kortste keren zaten we in de minibus richting de stad.

Ons hotel zat midden in het oude centrum, echt een prima locatie en alles eraan was helemaal perfect :-) Nadat we de tassen in de kamer haden gedropped hebben we een verkenningsrondje door de stad gemaakt. Hanoi heeft echt een heel Aziatische sfeer. Het is zowel overdag als 's avods een drukte van belang. Ook heel apart.... shoppen doe je in de schoenenstraat of in de t-shirt straat of in de tassenstraat etc. Elke straat heeft zijn eigen specialiteit. Eten doen de mensen hier op lage krukjes op straat, waar het eten ook gemaakt wordt. Het is een drukte van belang maar wel met heel veel sfeer.

Uiteraard zijn we ook bij de nieuwe leverancier voor de webshop langsgegaan. Dat liep helemaal goed en we hebben inmiddels onze backpacks helemaal volgepropt met nieuwe producten. We hebben nog twee leveranciers te gaan dus we moeten waarschijnlijk nog een extra tas als handbagage erbij kopen ;-)

's Avonds zijn we naar een soort van markt gegaan waar je ook kon eten. Er waren bijna geen toeristen en dat vonden we alleen maar leuk. Met handen en voeten hebben we eten besteld.... de hotpot.... een pan met bouillon waar ze dan allemaal vlees en groenten in doen. Soort fondue maar dan anders. Wel superlekker en ook leuk om tussen de locals te zitten.

Maar goed, we moesten natuurlijk ook weer terug naar het hotel en dat deden we lopend. Nou oversteken is hier 1 groot avontuur. Het is een getoeter van jewelste en verkeersregels,....daar doen ze niet aan ;-) Je moet maar gewoon met blik op oneindig de straat over gaan schuifelen en vooral niet stil staan. De brommers en auto's zoeven strak langs je heen, maar op de een of andere manier houdt iedereen rekening met je en omzeilen ze je gewoon. Zolang je niet stil gaat staan op de weg, gaan ze ook niet als een gek toeteren ;-) We hebben er maar een filmpje van gemaakt want de meesten zullen zich er geen voorstelling van kunnen maken wat een gekkenhuis dit is.

We hadden heel graag langer in Hanoi willen blijven want we vonden het helemaal super maar ja, we hadden al de Halong Bay cruise geboekt. De volgende ochtend werden we dus opgehaald door een busje van de reisorganisatie voor onze drie uur durende trip naar de haven. De boot was prima, eten en kamer op de boot ook en het personeel ontzettend vriendelijk (alleen de matras voelde als een houten plank haha). We werden wel een beetje gedrilt, want ze hadden een heel strak programma. We moesten er even aan wennen want normaal zijn we hier een beetje allergisch voor. In onze groep zaten nog en Pools stel met de vader van de jongen, een stel leuke Amerikaanse meiden en nog wat Maleisiers. We konden het met iedereen goed vinden en dat is wel belangrijk als je drie dagen met zo'n groep op moet trekken. De Polen bleven net zolang als ons en de Amerikaanse meiden en de Maleisiers vertrokken de volgende dag omdat ze een kortere trip hadden geboekt. Maar niet getreurd..... we kregen er een paar echte relnichten uit Amsterdam voor terug. Nou we hebben echt gelachen om die diva's zeg, kwamen niet meer bij wahahahaha. Verder bestond de cruise uit rondvaren met de boot en van de prachtige baai genieten (Google Halong Bay maar even dan zie je hoe mooi het is, waanzinnig!), kayakken, Vietnamese loempia's maken, een hele grote druipsteengrot bezoeken, relaxen en drankjes doen op het dek. Aangezien Martijn de tweede dag niet mee ging kayakken vanwege zijn rug ben ik samen met onze tourguide "Happy" gegaan. Ze heet "Happy" omdat ze altijd lacht. Ze hebben hier allemaal bijnamen omdat de Vietnamese namen te moeilijk voor ons Europeanen zijn. We zaten met z'n tweeen in zo'n kayak en we hebben honderduit gekletst. Spreek inmiddels een redelijk woordje Vietnamees na al dat geklets haha. Wat een lieverd die "Happy" (voor alle duidelijkheid, een "meisje" van 25). Gelukkig heeft ze Facebook zodat we contact kunnen houden.

Eenmaal terug werden we weer afgezet bij ons oorspronkelijke hotel in Hanoi. Ze waren zo lief om helemaal mee te gaan naar het station (op een brommer naast de taxi haha), de tickets af te handelen, de bagage de coupe in te dragen etc. Wat een service zeg! Aangezien we de coupe met 2 anderen moesten delen waren we erg benieuwd waar we 14 uur mee opgescheept zouden zitten ;-) Gelukkig troffen we een heel vriendelijk Australisch stel van middelbare leeftijd. We waren echter alle vier best moe dus we gingen bijtijds slapen. Al met al toch nog lekker geslapen in de trein. Behalve Martijn want de bedjes zijn 1.80 en hij is 1.93 :-(

Vanochtend zijn we dan aangekomen in Hue waar we opgehaald werden door de taxi die ik via het hotel geregeld had. Geen zin om dat nog te moeten regelen bij aankomst na zo'n lange treinrit. Vanmiddag hebben we weer een beetje rondgelopen in de stad en vooral rustig aan gedaan. We hebben nog een leuk Nederlands stel ontmoet waar we zowel vanmiddag als vanavond wat drankjes mee in een bar hebben gedaan. Zij vertrekken overmorgen ook naar Hoi An en hebben voorgesteld een taxi te delen. Prima plan! Beter dan de trein want ze hadden al geregeld dat ze onderweg nog wat mooie plekjes zouden bezoeken. We horen straks of het lukt/mag want we hebben alle vier best wat bagage. Na ja komt vast wel goed. Als je ziet dat ze hier hele koelkasten op brommers proppen dan passen wij ook wel met bagage en al in de taxi.

Morgen gaan we de oude koningsstad hier bezoeken, naar de andere (potentiele nieuwe) leverancier en gewoon relaxen. Nu lekker slapen in een normaal zacht bed :-)

Tot de volgende keer!

PS We zitten in Hue maar die plaats pakt ie niet, raar.....

Groetjes,

Martijn en Jeanitha