Niet ons kopje thee...... ;-) - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu Niet ons kopje thee...... ;-) - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu

Niet ons kopje thee...... ;-)

Door: Jeanitha

Blijf op de hoogte en volg Jeanitha

21 September 2011 | Spanje, Tarifa

Hallo allemaal,
Vandaag zijn we een dagje naar Marokko geweest en het was werkelijk een "once in a lifetime experience" maarre dan letterlijk ;-)

Vanochtend vroeg (7 uur, hallo leek wel werktijd om op te staan, daar willen we nog niet aan denken pfff) ging de wekker al. Op naar de ferry, kaartjes opgehaald en die boot op. Na ja dat ging allemaal prima. We werden opgewacht door Said die blijkbaar de hele haven kent want moeiteloos loodste hij ons langs de lange rij mensen die ook vergeten waren een stempeltje in hun paspoort te halen. Hasmalagallahashmiela of zoiets en hopla wij hadden een stempel en konden weer door. Aangezien Said manager is had ie zn hulpjes voor onze dag in de vorm van Chalid, onze gids en Mohammed, onze chauffeur. Aardige lui hoor, met Chalid kon je wel lachen (luisteren kon ie alleen niet, wel goed zn riedeltje afdraaien). Mohammed de chauffeur had notabene nog een maand lang Matt Damon rondgereden tijdens het filmen van de Bourne Ultimatum. Hij was er maar wat trots op en liet zn "crew-pasje" nog aan ons zien.

Afijn, we werden een beetje rondgereden in een sjieke buurt met her en der wat dure villa's van sjeik huppeldepup of oliebaas hatseflats. Zomerpaleis van de koning gezien etc. Daarna op naar de vuurtoren waar Martijn nog een innige band heeft opgebouwd met een baby ezel (jaja foto gemaakt). Uiteraad moest er nog meer aan cultuur gedaan worden dus werden we zodra de andere toeristengroep (incl. stickers op hun t-shirt geplakt, zo van wij horen bij die club) vertrokken was op een kameel geloodst. Er werd een rondje gereden op Sabrina en Fatima terwijl de 2 begeleiders (of zoiets) maar riepen jalla, jalla wat zoiets betekent als vort, vort. We hingen helemaal de foute toerist uit toen ze uitgebreid foto´s gingen maken haha. Nee dit was niet vrijwillig. Sterker nog Chalid vond dat we hier een foto van moesten maken en daarvan en zus en zo. Hij kwam met heeeeel veel ongevraagde tips over wanneer en waar foto´s te maken. Allemaal goed bedoeld hoor en heel vriendelijk maar toch. Zo ook in de Hercules grot die ineens niet 3000 maar 4000 jaar oud bleek te zijn. Huh? sjee de tijd gaat ineens wel heel hard, het zal wel..... Ook hier moesten we ons weer overgeven aan het mega toerisme. We werden opgedoft als Berber krijgers en het "take picture, take picture" galmde nog lang na in de grot haha (foto's worden gewist pfff). Zoals de meesten wel weten ben ik (Jeanitha) echt allergisch voor dat overdreven toeristische gedoe en schaapachtig achter reisleiders aanhuppelen dus eeuuhm voelen jullie m al aankomen?

Hierna gingen we weer de stad in en werden we rondgeleid in de Medina (oude stad). Steegje in, steegje uit en Martijn en ik kregen zo langzaamaan een beetje een "unheimisch gefühl". We weten echt niet hoe we t anders moeten omschrijven. Ondanks dat ik rustig alleen over de nachtmarkt van Siem Reap (Cambodja) zou lopen, zou ik echt niet met Martijn hier samen willen lopen. Wat overigens niet aan Martijn ligt. Op de een of andere manier voelden we ons niet helemaal op ons gemak. Uiteraard werd dit gevoel uitgebreid geanalyseerd tijdens een overigens heerlijke lunch. Martijn had t ook en we konden niet echt onze vinger erop leggen wat het nu was. Het toilet heb ik trouwens maar overgeslagen in dit typisch Marokkaanse etablissement nadat Martijn er een bezoekje had gebracht. Na een briefing van hem bleek: geen wc-papier (ok heb zakdoekjes bij me) maarre verder gewoon een gat in de grond en spoelen met een emmer water. Nu ben ik niet de moeilijkste na mijn Aziatische avonturen maar toch. Het was gewoon overal een beetje smoezelig...... Om een idee te geven, thee gedaan in een tentje onderweg en serieus die tafel en die stoel daar wilde ik eigenlijk niet aan gaan zitten iieeeuuuuw ranzig zeg.

Maar goed, na de lekkere lunch was het "shoppingtime". Tenminste dat vond Chalid en zijn vriendjes van de winkels waar ie connecties mee had. Hij sleepte ons de ene winkel in en uit en werd zowaar een beetje moedeloos van t feit dat we maar niets kochten. Ik lachte vriendelijk en maakte grapjes als "kijken, kijken, niet kopen" wat ze allemaal wel verstaan en dacht alleen maar "hoef je meuk niet". Martijn deed zn uiterste best om zo onopvallend mogelijk "globaal" te kijken want zodra je iets aanraakte sprongen ze bijna letterlijk in je nek en kwam je er niet meer vanaf. Ok mensen die ook in Azie hebben gereisd weten dat ze er daar ook wat van kunnen maar dit is echt anders. We liepen door smalle straatjes, konden geen kant op en werden van voor en van achteren besprongen door allerlei straatverkopers die hun waar letterlijk in je gezicht duwden. Uiteindelijk hebben we nog wel lekkere Marokkaanse kruiden gekocht dus nee niet allemaal tegelijk nu he, zo van "Martijn en Jeanitha gaan binnenkort uitgebreid Marrokaans voor mij/ons koken" ;-) Chalid klaarde op en wij verlangden naar de boot.

Wat bleek.... hadden we ons lekker geinstalleerd..... gaat die boot maar niet weg want uur vertraging. Waarom wist niemand. Denk dat het een defect was want we deden er ineens een uur ipv 35 minuten over. In ieder geval waren we blij dat we weer op Spaanse bodem stonden. Overigens willen we wel even benadrukken dat Chalid en Mohammed het echt goed gedaan hebben. Alles was prima geregeld en Chalid was een vriendelijke vent hoor. Dat van die winkels is gewoon part of the job, dat ben ik wel gewend. Said is ook een ontzettende aardige vent. Vergeleken bij de andere Marokkanen leek het wel of ie steriel bewaard wordt, zo schoon was ie hahaha.

Nee, we willen ook niet zeggen dat alle Marokkanen opdringerig, smoezelig, vervelend of wat dan ook zijn. Het was voor ons gewoon nogal een cultuurshock en niet "our cup of tea" zoals de Engelsen zeggen (niet ons kopje thee pa, het is niet ons ding bedoelen we dan). We zijn blij dat we het meegemaakt hebben, we hebben al met al best een leuke dag gehad maar het zoals gezegd 1x was genoeg.

PS Chalid heeft vast Spaanse voorouders..... gezien zijn liefde voor "hout" (hallo mn ogen zitten echt wel 20 cm hoger hoor!!!).

Morgen naar Malaga. Nog even 2 dagen relaxen in een lekker luxe hotel als afsluiter.

Hasta luego!

Mede naar aanleiding van mijn/onze vele reizen heb ik mijn hart gevolgd en ben ik mijn eigen webshop met fair trade mode- en woonaccessoires begonnen genaamd Corazon Fairtrade. Alle producten worden rechtstreeks geïmporteerd uit India, Bangladesh, Bali, Cambodja en Mexico. Kijk op www.corazonfairtrade.nl

  • 22 September 2011 - 12:16

    Joycie:

    Ik dacht dat jullie Marokkaanse thee gingen drinken, maar dat was zeker "so not us". Trouwens wat een geweldig verhaal!!

    Groentjes en tot gauw.

  • 22 September 2011 - 18:11

    Colette:

    Wat een verhaal zeg! Ik zou helemaal gek worden. Als ik ergens niet tegen kan is het opdringerigheid. Je moet mij ook niet vragen om te onderhandelen op een spaanse markt of zo... da's geen succes.
    Veel plezier nog in Spanje!
    Groetjes,
    Colette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanitha

Dit profiel is van Martijn en Jeanitha. Ik (jeanitha) heb al veel van de wereld gezien (New York, Cuba, Mexico, Dominicaanse Republiek, Spanje, Turkije, Thailand, Maleisië, Cambodja, Indonesië, Singapore). Martijn (groot Schotland-fan) en ik zijn Azië nu nog verder te ontdekken en gaan dit jaar naar Vietnam. Daarnaast heb ik mijn passie voor reizen omgezet in iets professioneels, namelijk een fair trade webwinkel genaamd Corazon Fairtrade. Via mijn webshop verkoop ik fair trade sieraden, tassen, hangmatten en woondecoratie uit India, Bangladesh. Cambodja en Mexico.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 35314

Voorgaande reizen:

09 September 2016 - 01 Oktober 2016

Sri Lanka en de Malediven

24 Oktober 2014 - 16 November 2014

We're going to a land down under :-)

26 Oktober 2013 - 17 November 2013

Vietnam

08 September 2012 - 29 September 2012

Azie.....here we come :-)

02 September 2011 - 24 September 2011

Rondje Andalusie

27 November 2010 - 18 December 2010

Rondje Azie

14 Oktober 2007 - 01 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: