Laatste dagen Cambodja en Bangkok - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu Laatste dagen Cambodja en Bangkok - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Cambodja en Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Jeanitha

28 September 2012 | Maleisië, Langkawi Islands

Hallo allemaal vanaf het vliegveld van Siem Reap (Cambodja),

Afgelopen dinsdag zijn we vanaf Langkawi naar Kuala Lumpur gevlogen om 1 nacht op het vliegveld te blijven en de volgende ochtend vroeg naar Cambodja te vliegen. De volgende ochtend om 4.30 uit ons bedje gerold voor onze vlucht van 6.50. Nou, je zal denken dat het dan niet zo druk is op het vliegveld maar niets was minder waar! Een drukte van jewelste en alles zat ineens tegen. Bij al onze vluchten was 1,5 uur van tevoren aanwezig zijn meer dan voldoende maar niet als..... het scan apparaat van de bagage ineens kuren blijkt te vertonen, het meisje van de check-in balie verre van uitgeslapen is en zichzelf spontaan bevordert tot douane beambte "were is your visa"? Ja die kopen we als we aankomen doos! Schiet nou maar op! Het duurde allemaal een eeuwigheid en we hadden die meid zowat over de balie getrokken pffff. Het werd dus hollen, rennen, vliegen maar gelukkig kwamen we nog op tijd.

De eerste dag in Siem Reap hebben we lekker rustig aan gedaan. Was weggebracht (in het hotel 3x zo duur dus maar niet gedaan), beetje op de fiets de stad door. We zijn nog bij een tour geweest voor zogenaamde fairtrade producten. De artisans (mensen die handy craft maken) kregen training etc etc. Allemaal heel interessant totdat we de prijzen in de winkel op het eind zagen en verder praatten met onze gids. Wat bleek? Zij krijgen $10 en het wordt verkocht voor $70. Nou wat een nep-zooi! Helemaal niet fairtrade dus en van die gluiperige Fransman die er rond liep en de baas bleek te zijn kregen we ook al rillingen. Niets gekocht uiteraard! De volgende dag zijn we dan ook uit eten gegaan bij een restaurant waar wees-kinderen een opleiding en medische zorg krijgen. Ze mogen niet meer in het weeshuis blijven en kunnen nergens heen dus zo hebben ze toch nog een toekomst. Het eten was super en de sfeer ook. Gisteren daar weer gegeten en uitgebreid afscheid genomen van de Zwitserse eigenaren, echt lieve mensen!

Die eerste dag op tijd naar bed gegaan want de volgende dag gingen we naar de zonsopgang in Angkor Wat dus moesten we weer om 4.30 op. Niets uitslapen dus ondanks dat het vakantie is haha. Onze tuktuk-chauffeur crosste heel Angkor Wat door met ons (het is namelijk een hele grote stad geweest dus afstanden tussen de verschillende tempels zijn wel zo'n 5 tot 10 km). Om 15.00 hadden we t allemaal wel gezien en zijn we terug gegaan naar het hotel voor een tukkie. We waren toch wel erg moe van het vroege opstaan en tempel in en uit, trap op en af ondanks dat het allemaal prachtig mooi was. Bovendien zouden we de volgende dag weer gaan, maar dan wel om 10.00 pas en de zonsondergang bekijken vanaf een berg met een heel mooi uitzicht over heel Siem Reap.

Overigens hebben de Cambodjanen hier een heel apart gevoel voor mode haha. Jullie kennen vast wel die flanellen pyama's die je hier in de winter aantrekt als het heel koud is (vooral als je vrijgezel bent). Nou dat zien ze hier als normale kleding! We hebben dus heel wat vrouwen voorbij zien scheuren op hun brommertjes met pyama's aan met de meest aparte printjes. Beertjes, konijntjes, pinguins hele dierentuinen kwamen voorbij in de kleuren roze, geel, rood etc. Heel apart om te zien. Het lijkt net of iemand zo uit bed is gestapt of dat ze op de camping naar de wc gaan. Maar goed, de mensen zijn hier zo ontzettend arm, ze zijn al blij dat ze wat aan hun lijf hebben. Het is soms wel schrijnend hoor als je de verhalen hoort over hoeveel ze verdienen en dat ze 2 banen hebben omdat ze anders niets te eten hebben. De eerste dag hebben we dan ook een groot blik baby voeding gekocht voor een meisje van 10 dat met haar 1 week oude zusje op blote voeten in vodden naar ons toekwam en zei: "miss I don't want money only food for my sister". Nou ons hart brak hoor bij het zien van dit meisje en zo zijn er nog veel meer. Tja je doet wat je kan maar je kan gewoon niet iedereen helpen. Het is een heel mooi land en de mensen zijn ontzettend lief dus we hopen dat er nog veel meer toeristen hierheen komen en zo de locals hier een beetje kunnen helpen.

Op dit moment zijn we op het vliegveld van Siem Reap om straks naar Bangkok te vliegen. Daar hebben we dan nog 1 middag en 1 avond om nog even door de stad te struinen. Morgen vliegen we dan weer terug naar ons koude kikkerlandje. Een verschil van minimaal 15 graden brrrrr, Wordt ff afzien waarschijnlijk haha.

We breien er nu een eind aan. Tot snel voor ons laatste verhaaltje vanuit Bangkok!

Groetjes,

Martijn en Jeanitha

Mede naar aanleiding van mijn/onze vele reizen heb ik mijn hart gevolgd en ben ik mijn eigen webshop met fair trade mode- en woonaccessoires begonnen genaamd Corazon Fairtrade. Alle producten worden rechtstreeks geïmporteerd uit India, Bangladesh, Bali, Cambodja en Mexico. Kijk op www.corazonfairtrade.nl

Jeanitha

Dit profiel is van Martijn en Jeanitha. Ik (jeanitha) heb al veel van de wereld gezien (New York, Cuba, Mexico, Dominicaanse Republiek, Spanje, Turkije, Thailand, Maleisië, Cambodja, Indonesië, Singapore). Martijn (groot Schotland-fan) en ik zijn Azië nu nog verder te ontdekken en gaan dit jaar naar Vietnam. Daarnaast heb ik mijn passie voor reizen omgezet in iets professioneels, namelijk een fair trade webwinkel genaamd Corazon Fairtrade. Via mijn webshop verkoop ik fair trade sieraden, tassen, hangmatten en woondecoratie uit India, Bangladesh. Cambodja en Mexico.