Duiken op de Malediven en laatste dag Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu Duiken op de Malediven en laatste dag Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu

Duiken op de Malediven en laatste dag Sri Lanka

Door: Martijn en Jeanitha

Blijf op de hoogte en volg Jeanitha

30 September 2016 | Sri Lanka, Negombo

Daar zijn we weer..... inmiddels weer terug in Sri Lanka (Negombo) na fantastische dagen op de Malediven.

We zaten op het eiland Rasdhoo, relatief dicht bij de luchthaven maar toch nog best een tour om er te komen. Je landt op het vliegveld eiland, moet vervolgens met een watertaxi naar het vaste land, daar neem je en taxi naar de pier en dan nog een ferry naar het eiland die er 3 uur over doet. Je kunt ook met de speedboot gaan maar dat kost je 40 dollar pp. Als je helemaal decadent wilt doen ga je met t water vliegtuig en dat kost je 260 dollar pp. De locals betalen hier trouwens 40 dollar voor, ontzettende rip off dus.

Maar goed de mensen van het dive resort stonden ons al op te wachten en brachten onze bagage bij t hotel. Het eiland is super klein, 400 mt van noord naar zuid en ook zoiets van Oost naar West. Auto's hebben ze er niet, na Ja we hebben er 1 van de politie gezien en 1 voor het vervoeren van gas flessen dat was t. Je moet er dus echt wat te doen hebben anders verveel je je er binnen de kortste keren. O ja er is geen alcohol, geen varkensvlees, geen honden en de imam begint om 5 uur s ochtends te zingen voor t gebed. Het is hier namelijk hartstikke moslim. Gelukkig mag je wel in korte broek en hemdje lopen. De vrouwen hier lopen helemaal bedekt in die bloedhitte. Moet er niet aan denken ;-)

Gelukkig hadden we twee duiken per dag gepland staan en dat was supermooi. Het duik resort is van twee Zuid Afrikanen en wij waren ook nog eens de enige gasten. De drukte barst namelijk volgende week pas los. Het was nu laag seizoen. Goed voor ons want zo hadden we privé duiken, heel fijn. We hebben haaien gezien (nee niet gevaarlijke), grote zee schildpadden (de laatste duik zat ik zo'n 20 cm boven m, echt heel dichtbij), grote tonijn vissen, ik heb nog een baby haai geaaid die met zn koppie in een gat in t rif zat en waarschijnlijk dacht zo zien ze me niet haha. Verder heel veel vissen, waarvan ook vissen die t leuk vinden om in de bubbels te zwemmen die je uitademt. Dat kietelt dus dat vinden ze geweldig. Komen dus heel dichtbij. Ook nog een octopus en veel tonijn die niet alleen mooi waren om te zien maar ook heel lekker om te eten. Ze vangen ze elke dag vers en dit is echt de beste tonijn die ik ooit gegeten heb.

Afgezien van nog een mooie snorkel trip naar een zandbank en het duiken hebben we niet veel gedaan. Er viel ook zoals gezegd niet veel te doen, maar los daarvan is duiken vermoeiend/ontspannend dus een dutje tussendoor is best fijn ;-)

Gisterochtend zijn we met de speedboot om 7.30 weer terug gevaren. Een andere optie was er niet. De ferry ging niet op donderdag en dit was de enige boot die ging. Ook wel weer fijn met de speedboot want zo waren we er binnen een uur ipv 3 uur. Onze vlucht ging echter pas om 15.45 dus t werd een lange zit op t vliegveld. Zeker omdat er ook bijna niets op dat vliegveld is. Gisteravond kwamen we dan aan in ons laatste hotel. Lekker wat gaan eten, nog een tijd zitten kletsen met een stel Italianen, heel gezellig. Vandaag is onze laatste dag. Ik ga nog even naar de spa voor een massage etc., Martijn wil nog wat souvenirs kopen en verder gaan we aan t zwembad hangen. En uiteraard nog lekker uit eten hij t beste restaurant van Negombo wat hier om de hoek zit. Het was weer een top vakantie!

We zaten eerst te denken om volgend jaar naar Brazilië te gaan maar door de immense grootte van dat land zullen we veel binnenlandse vluchten moeten nemen en dat gaat flink in de papieren lopen. Daarom hebben we insnplan gewijzigd en gaan we volgend jaar hoogstwaarschijnlijk naar Zuid Afrika en duiken in het zuiden van Mozambique (ligt tegen Zuid Afrika aan). Dit op aanraden van Dirk en Daniel van het duik resort op de Malediven. Maar goed nog even een jaartje wachten........ :-)