In de culturele dtiehoek - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu In de culturele dtiehoek - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Jeanitha Renes - WaarBenJij.nu

In de culturele dtiehoek

Door: Martijn en Jeanitha

Blijf op de hoogte en volg Jeanitha

15 September 2016 | Sri Lanka, Habarana

Ja daar zijn we weer en zoals gezegd vanuit Habarana :-)

Maar eerst nog even terug naar Kandy. De yoga les was erg leuk. Voor het eerst midden in de jungle en de lerares was ook erg goed. De les had ik samen met Kate en Sarah, een Amerikaanse en Canadese die allebei in Dubai werken. In eerste instantie zouden zij die avond op aanraden van ons naar "licensed to grill" gaan maar die bleek gesloten. Dus zo kwamen we elkaar weer tegen in het Bamboo restaurant waar t eten mwah was maar de gezelligheid met Kate en Sarah des te beter. De volgende dag zouden zij alweer vroeg verder reizen dus s avonds bij t hotel maar vast afscheid genomen van elkaar.

De volgende dag besloot ik mezelf maar eens te trakteren op een ayurvedische behandeling want ik merkte dat ik zo stijf als een plank was tijdens die yoga les. Terwijl Martijn wederom in zn hangmat lag liet ik me masseren, mn haar werd in de olie gezet, kreeg een hoofdmassage en werd in een soort houten kist gelegd waar mn hoofd uitstak; mn lijf werd gestoomd als een soort gerookte zalm ofzo haha maar t was wel lekker! Zo'n ding moet je thuis hebben voor in de winter, ideaal! Afijn na afloop was ik weer helemaal soepel en klaar voor een bezoekje aan een heel groot Buddha beeld en de tempel van de tand. Vooral de tempel van de tand vonden we erg mooi. Je werd er helemaal rustig van de sfeer. Er liepen monikkenn rond en allemaal mensen in t wit gekleed die offerbloemen brachten. Een rare mix met de toeristen die met hun camera's klikkerdeklik overal foto's liepen te maken. Ik geef toe, ook wij waren er schuldig aan maar we hebben geprobeerd een beetje op de achtergrond te blijven uit respect voor die mensen daar.

Daarna zijn we weer een hapje gaan eten bij licensed to grill en eenmaal terug in t hotel hebben we nog wat gebabbeld met onze franse nieuwe buren. Leuk stel, was erg gezellig.

De volgende dag zijn we met de tuktuk naar het station gebracht. De juiste bus vinden om naar Habarana te gaan bleek simpeler dan gedacht. Alle Sri Lankanen helpen je en niet om gelijk geld ervoor te krijgen. Uiteraard gingen we achterin zitten vanwege Martijn zn lange benen zodat ie die in t gangpad kon parkeren. Dit bleek sowieso een goede keuze want om een paar hartverzakkingen te voorkomen wil je niet op de eerste rij zitten en dus meerijden met de chauffeur. Die heeft namelijk een enorm zware rechtervoet (Max Verstappen had m waarschijnlijk niet bijgehouden) maar ach met een harde toeter en een goed stel werkende remmen kan dat best vinden ze hier. We scheurden als gekken over de weg terwijl de Sri Lankaanse muziek uit de speakers knalde en we alles van kattengejank tot aan de Sri Lankaanse vogeltjesdans voorbij hoorden komen. We werden er helemaal melig van. Vooral als je bedenkt dat voorin de bus een soort vitrinekastje hing met daarin alle Hindoe goden die vergezeld gingen van heftig flikkerende disco lampjes. Een bizar gezicht. Overigens laten ze tijdens het rijden gewoon de deuren open want dat lucht lekker door en da's makkelijk als er mensen onderweg in willen stappen. Ze hebben namelijk niet echt bushaltes hier. Nou ja ze zijn er wel maar tussendoor in de bus springen kan ook, geen probleem. Maar goed 2 euro armer en een ervaring rijker kwamen we 3 uur later aan in Habarana.

We zitten in een mooi guesthouse midden tussen de locals. Ziet er allemaal prima uit en de vader van de eigenaar is kok dus we eten hier heerlijk voor maar 10 euro met zn tweeën voor diner. Het hulpje van de eigenaar die veel beter Engels spreekt probeert ons allerlei tours aan te praten maar we houden m een beetje op afstand. Na al het reizen in Azië weten we inmiddels wel hoe t werkt ;-) Verder hebben we gisteren niet veel meer gedaan. Even naar de supermarkt, een beetje slapen dat is t wel zo'n beetje. Op tijd naar bed gegaan want om 7 uur stond de tuktuk voor de deur om ons naar Sigiryia te brengen oftewel de Lion rock. Een enorme rots waar honderd en jaren voor Christus een koninkrijk op gebouwd is. Deze rots beklimmen is zoiets als de Eiffeltoren beklimmen vandaar dus het vroege tijdstip want met de luchtvochtigheid en hitte hier is t anders geen doen. Het was sowieso best pittig maar het uitzicht adembenemend. Echt heel mooi! Ongelooflijk dat ze überhaupt naar boven zijn gekomen in die tijd en helemaal dat ze alle stenen boven hebben gekregen. Google maar een plaatje want dit is geen gewone rots! Daarna zijn we nog doorgegaan naar Dambulla om de Buddha tempel in een rots te bekijken. Toen waren we wel helemaal tempelmoe dus terug naar hotel en even een kleine siësta gehouden want tussen 13.00 en 15.00 is t hier veel te heet om wat te doen. Vanmiddag hebben we lekker gezwommen in een heel luxe hotel. Dat kan voor nog geen 2 euro pp. Heerlijk even een beetje kuxe. Ook heel on Sri Lankaans want via een super lange oprit kom je in een perfect mooie tuin, met een prachtig hotel en niets doet je denken aan het Sri Lankaanse leven buiten.

We hebben nu net gegeten en t was weer heerlijk. Morgen gaan we nog naar Polonnaruwa (nog 1x tempels bekijken) en middags naar Minneryia park een jeep safari doen om olifanten te spotten. In september schijnen er wel honderden einde middag bij elkaar te komen dus we zijn erg benieuwd.

Volgende verhaaltje komt uit Ella dan zitten we midden tussen de theeplantages in de bergen. Vast ook heel mooi!

Jeanitha

Dit profiel is van Martijn en Jeanitha. Ik (jeanitha) heb al veel van de wereld gezien (New York, Cuba, Mexico, Dominicaanse Republiek, Spanje, Turkije, Thailand, Maleisië, Cambodja, Indonesië, Singapore). Martijn (groot Schotland-fan) en ik zijn Azië nu nog verder te ontdekken en gaan dit jaar naar Vietnam. Daarnaast heb ik mijn passie voor reizen omgezet in iets professioneels, namelijk een fair trade webwinkel genaamd Corazon Fairtrade. Via mijn webshop verkoop ik fair trade sieraden, tassen, hangmatten en woondecoratie uit India, Bangladesh. Cambodja en Mexico.